Najčastejšie otázky

Je možné čerpať dotácie na nákup nabíjacej stanice?

U nás na Slovensku je v súčasnej dobe dotačný program pre samosprávy, viď. dotácie.
V Českej republike existujú dotácie aj na nákup nabíjacích staníc pre právnické osoby. Výška dotácie záleží na zvolenom dotačnom programe.

Môže byť odpojený a ukradnutý nabíjací kábel, keď nabíjam?

Nie. Nemôže. Ihneď po zahájení nabíjania sa nabíjací kábel uzamkne na strane vozidla aj na strane nabíjačky. Odomkne sa po skončení nabíjania, alebo po ukončení nabíjania užívateľom.

Aké sú typy nabíjacích staníc?

Wallbox
Wallboxy sú nástenné nabíjacie stanice určené predovšetkým pre domáce použitie. Väčšinou vedia nabíjať jeden elektromobil, ale sú typy, ktoré vedia nabíjať aj 2 elektromobily súčasne. Sú wallboxy vhodné aj pre garážové parkovanie, predovšetkým v obchodných centrách, alebo parkovacích domoch, ktoré sú vybavené čítačkami kariet a komunikáciou umožňujúcu fakturáciu.

Nabíjacie stanice (stand/post)
Sú určené predovšetkým pre komerčné využitie, alebo do areálov veľkých firiem. Sú vybavené komunikáciou, čítačkami kariet, umožňujú zapojenie do Master/Slave riešenia a vedia nabíjať 2 elektromobily súčasne.

Rychlonabíjacie stanice (DC)
Najvyššia rada nabíjacích staníc. Sú určené hlavne pre komerčné využitie. Dokážu nabíjať 2 elektromobily súčasne. Vedia všetko hore uvedené. Umiestňujú sa najmä na hlavné cestných ťahoch, alebo v ich blízkom okolí. Umožňujú nabitie elektromobilu do pól hodiny (podľa veľkosti a stavu batérie).

Koľko stojí nabíjacia stanica?

Ceny nabíjacích staníc sa líšia podľa špecifikácií (3 fázová / 1 fázová apod.) Všeobecne sa ceny pohybujú od pár stoviek až po pár tisíc.

Ako dlho trvá výstavba nabíjacej stanice a aké legislatívne kroky musím absolvovať?

Na výstavbu nabíjacej stanice musí byť minimálne ohláška na stavebnom úrade. Niekedy je potrebné aj stavebné povolenie. Umiestnenie samotnej nabíjacej stanice na pripravený podklad je otázkou niekoľko málo hodín.

Prečo kúpiť nabíjaciu stanicu?

Rýchlosť nabitia – pomocou nabíjacej stanice nabijete vozidlo až 4x rýchlejšie, ako z domácej siete
Bezpečnosť – nabíjacia stanica má bezpečnostné ochrany, ktoré zamedzia materiálne škody na majetku
Prestíž – spoločnosť, v ktorej si klient môže počas jednania pohodlne nabiť svoj elektromobil bude v očiach klienta vyzerať rozhodne elegantnejšie ako tá, v ktorej sa bude musieť informovať o vhodnej zásuvke pre napojenie „predlžovačky“

Ako si môžem vypočítať nabíjací príkon, čas nabíjania a dojazd elektromobilu?

Nabíjací príkon (1 fázový alebo 3 fázový)
Pre výpočet nabíjacieho príkonu budete potrebovať počet fáz, napätie a prúd z pripojovacieho miesta, v ktorom chcete nabíjaciu stanicu pripojiť.
Nabíjací výkon (1 fázové zapojenie)
Nabíjací výkon (3,7 kW) = Fáza (1) x Napätie (230 V) x Prúd (16 A) = 3 680 W = 3,68 kW
Nabíjací výkon (3 fázové zapojenie do hviezdy)
Nabíjací výkon (11 kW) = Fázy (3) x Napätie (230 V) x Prúd (16 A) = 11 040 W = 11,04 kW
Pokiaľ chceme využiť nabíjaciu stanicu s maximálnym výkonom 22 kW budeme potrebovať 3 fázové zapojenie a maximálny prúd 32 A.

Doba nabíjania
Veľmi zjednodušene môžeme dobu nabíjania vypočítať vydelením kapacity batérie elektromobilu a nabíjacieho výkonu nabíjacej stanice.
Napr. pro Tesla Model S s kapacitou 85 kWh / 22 kW = 3,9 hod.
Počas procesu nabíjania, ale nie je výkon nabíjania konštantný. K teoretickému výpočtu je potrebné pripočítať aspoň pól hodinu.
Doba nabíjania (4,5 h) = Kapacita batérie (85 kWh) / Nabíjací výkon (22 kW)

Dojazd
Pre výpočet dojazdu delíme kapacitu batérie spotrebou elektromobilu a vynásobíme číslom 100.
Netreba však pozabudnúť, že ide o teoreticky vypočítanú hodnotu. Skutočný dojazd je závislý na štýle jazdy, použití ďalších spotrebičov (rádio, klimatizácia…) a na prevádzkových podmienkach (najmä vonkajšia teplota).
Dojazd (469 km) = Kapacita batérie (85 kWh) / Spotreba (18,1 kWh / 100 km) x 100

Používané výrazy vo svete nabíjacích staníc – Slovník užitočných pojmov

Inteligentná nabíjacia stanica
Inteligentná nabíjacia stanica je vybavená komunikačným rozhraním, ktoré umožňuje nabíjaciu stanicu pripojiť k riadiacej jednotke, ktorá môže monitorovať a riadiť proces nabíjania, logicky monitorovať a riadiť viac staníc v jednom vozovom parku (parkoviská supermarketov a pod.), pripojiť k fotovoltaickej elektrárni a taktiež zaistiť fakturačné služby. Bežne sú používané rozhrania Ethernet, WLAN, RS485 apod.

Protokol OCPP
OCPP (Open Charge Point Protocol) je otvorený komunikačný protokol používaný ako štandard pre riadenie komunikácie medzi nabíjacou stanicou a back-end systémom, so zameraním na monitoring a účtovanie.

Identifikácia RFID
Identifikačné karty RFID sa používajú k ochrane nabíjacích staníc pred zneužitím. Iba majitelia s nastavenou RFID kartou pre nabíjaciu stanicu ju môžu používať. Pred vlastným procesom nabíjaní sa musí užívateľ identifikovať priložením tejto bezkontaktnej karty ku čítačke integrovanej v nabíjacej stanici.

Komunikácia PLC
PLC (power line communication) môže byť použitá pre digitálnu komunikáciu medzi nabíjacou stanicou a elektromobilom. Dáta sú odosielané prostredníctvom nabíjacieho káblu vo forme vysokorýchlostných signálov. Ich cieľom je vytvoriť bezpečné a vysoko výkonné dátové pripojenie pre autorizáciu, stavové otázky, riadenie nabíjania a ďalšie funkcie.

Kategória IP
Stupeň krytia IP (Ingress Protection) udáva podmienky prostredia, v kterom je možné nabíjaciu stanicu používať. Väčšina nabíjacích staníc je vhodná aj pre vonkajšie použitie. Prvé číslo označuje stupeň ochrany stanice proti vniknutiu cudzích telies, druhé číslo udáva úroveň ochrany proti vode. Nabíjacia stanica napr. má stupeň krytí IP44.

Kalibrovaný elektromer
Všetky elektromery, ktoré majú byť použité pre fakturovanie spotreby elektrickej energie, musia byť kalibrované pred uvedením do prevádzky.

Nabíjací konektor
Časť nabíjacieho káblu, ktorá je zapojená do nabíjacieho vstupu elektromobilu, sa nazýva nabíjacím konektorom. Na druhom konci nabíjacieho káblu režimu 3 je konektor, ktorý sa zapojí do zásuvky v nabíjacej stanici.

Typy nabíjacích káblov a zásuviek

T1 (TYP 1)
Štandard, ktorý sa používa najmä v USA a v Japonsku a pri elektromobiloch v týchto krajinách vyrobených. Jedná sa o jednofázové zásuvky s maximálnym výkonom 7,4 kW (230 V, 32 A).

T2 (TYP 2)
Zásuvka Typ 2 „Mennekes“ je od roku 2014 štandard v EU. Jedná sa o 3-fázovou zásuvku s výkonom až 22 kW (230V, 3x 32 A).

T3 (TYP 3)
Tento typ zásuviek má posuvné ochranné kolíky a je pripravený na „Vehicle to Grid – V2G“. Umožňuje využívať elektrickú energiu uloženú v elektromobiloch, aby podporovala elektrickú distribučnú sieť v prípade obdobia so špičkovou spotrebou, alebo ako núdzový zdroj.

CCS COMBO 2
Zásuvka CCS je vylepšená verzia zásuvky T2 s dvoma ďalšími výkonovými kontaktami pre účely rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom (DC).

CHADEMO
Rýchlonabíjací systém vyvinutý v Japonsku, ktorý umožňuje rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom (DC).

TESLA SUPERCHARGER
Tesla pre svoje rychlonabíjacie stanice používa upravenú verziu zásuvky T2 Mennekes. To umožňuje nabitie Modelu S na 80% kapacity v priebehu 30 minút.

Ako dlho sa bude elektromobil nabíjať?
Všeobecne záleží na kapacite a stave nabitia batérie, no taktiež na nabíjacej stanici, z ktorej budeme nabíjať. Rýchlonabíjacia stanica 50kW (DC) nabije väčšinu elektromobilov na trhu v trvaní 15–45 minút pričom nezáleží na rýchlosti palubnej nabíjačky elektromobilu.

Rýchlosť nabitia pri štandardných nabíjacích staniciach (AC) záleží hlavne na palubnej nabíjačke elektromobilu. Pokiaľ nabíjam napr. BMW i3, ktorý má kapacitu batérie 42,5 kWh a palubnú nabíjačku na 11kWh a batérie mám na nule a nabíjam z 22kW AC nabíjačky, tak budem nabíjať max. rýchlosťou 11kW za hodinu a batériu tak nabijem za cca. 4 hodiny.

Na čo netreba zabudnúť pri inštalácii nabíjacej stanice?

1.) Nabíjaciu stanicu je potrebné pripojiť samostatným káblom. K ističu, ku ktorému je pripojená nabíjacia stanica, by nemali byť pripojené žiadne ďalšie spotrebiče ako napr. garážové zásuvky, svetlá, práčka a pod.

2.) Káble musia byť dostatočne dimenzované podľa požadovaného príkonu. Pokiaľ je nabíjací prúd do 16 A odporúčame použitie káblu s prierezom 2,5mm2. Pre 3 fázové nabíjanie s výkonom 11-22 kW je potrebná inštalácia 5 žilového kábla. Vhodnosť prierezov káblov pre požadovaný príkon, vzdialenosť a uloženie káblov je vhodné konzultovať s odborne vyškoleným elektrikárom – revíznym technikom, túto službu Vám samozrejme taktiež vieme poskytnúť vrámci celého balíka ponúkaných služieb.

3.) Je potrebné inštalovať vhodný prúdový chránič do obvodu nabíjacej stanice. Prúdový chránič je zariadenie, ktoré zabezpečuje obsluhu pred úrazom elektrickým prúdom. Minimálne je potrebné pre správne a bezpečné pripojenie dobíjacej stanice použiť prúdový chránič typu A. Dimenzovanie prúdového chrániča konzultujte s odborne vyškoleným elektrikárom – revíznym technikom.

4.) Ochrana kábla pred preťaženým a skratom použitím správne dimenzovaného ističa. Istič zabezpečuje, že obvod je prerušený, pokiaľ káblom preteká vysoký prúd, alebo sa dostane do skratu. Okruh, v ktorom je zapojená nabíjacia stanica by mal mať vlastní istič. Výrobcovia nabíjacích staníc odporúčajú použitie ističa s vypínacou charakteristikou typu C. Hodnota ističa musí byť v dimenzovaná s menovitým prúdom podľa požadovaného výkonu. Inštaláciu by mal vykonať iba kvalifikovaný zaškolený elektrikár.

Je možné čerpať dotácie na nákup nabíjacej stanice?

U nás na Slovensku je v súčasnej dobe dotačný program pre samosprávy, viď. dotácie.
V Českej republike existujú dotácie aj na nákup nabíjacích staníc pre právnické osoby. Výška dotácie záleží na zvolenom dotačnom programe.

Môže byť odpojený a ukradnutý nabíjací kábel, keď nabíjam?

Nie. Nemôže. Ihneď po zahájení nabíjania sa nabíjací kábel uzamkne na strane vozidla aj na strane nabíjačky. Odomkne sa po skončení nabíjania, alebo po ukončení nabíjania užívateľom.

Aké sú typy nabíjacích staníc?

Wallbox
Wallboxy sú nástenné nabíjacie stanice určené predovšetkým pre domáce použitie. Väčšinou vedia nabíjať jeden elektromobil, ale sú typy, ktoré vedia nabíjať aj 2 elektromobily súčasne. Sú wallboxy vhodné aj pre garážové parkovanie, predovšetkým v obchodných centrách, alebo parkovacích domoch, ktoré sú vybavené čítačkami kariet a komunikáciou umožňujúcu fakturáciu.

Nabíjacie stanice (stand/post)
Sú určené predovšetkým pre komerčné využitie, alebo do areálov veľkých firiem. Sú vybavené komunikáciou, čítačkami kariet, umožňujú zapojenie do Master/Slave riešenia a vedia nabíjať 2 elektromobily súčasne.

Rychlonabíjacie stanice (DC)
Najvyššia rada nabíjacích staníc. Sú určené hlavne pre komerčné využitie. Dokážu nabíjať 2 elektromobily súčasne. Vedia všetko hore uvedené. Umiestňujú sa najmä na hlavné cestných ťahoch, alebo v ich blízkom okolí. Umožňujú nabitie elektromobilu do pól hodiny (podľa veľkosti a stavu batérie).

Koľko stojí nabíjacia stanica?

Ceny nabíjacích staníc sa líšia podľa špecifikácií (3 fázová / 1 fázová apod.) Všeobecne sa ceny pohybujú od pár stoviek až po pár tisíc.

Ako dlho trvá výstavba nabíjacej stanice a aké legislatívne kroky musím absolvovať?

Na výstavbu nabíjacej stanice musí byť minimálne ohláška na stavebnom úrade. Niekedy je potrebné aj stavebné povolenie. Umiestnenie samotnej nabíjacej stanice na pripravený podklad je otázkou niekoľko málo hodín.

Prečo kúpiť nabíjaciu stanicu?

Rýchlosť nabitia – pomocou nabíjacej stanice nabijete vozidlo až 4x rýchlejšie, ako z domácej siete
Bezpečnosť – nabíjacia stanica má bezpečnostné ochrany, ktoré zamedzia materiálne škody na majetku
Prestíž – spoločnosť, v ktorej si klient môže počas jednania pohodlne nabiť svoj elektromobil bude v očiach klienta vyzerať rozhodne elegantnejšie ako tá, v ktorej sa bude musieť informovať o vhodnej zásuvke pre napojenie „predlžovačky“

Ako si môžem vypočítať nabíjací príkon, čas nabíjania a dojazd elektromobilu?

Nabíjací príkon (1 fázový alebo 3 fázový)
Pre výpočet nabíjacieho príkonu budete potrebovať počet fáz, napätie a prúd z pripojovacieho miesta, v ktorom chcete nabíjaciu stanicu pripojiť.
Nabíjací výkon (1 fázové zapojenie)
Nabíjací výkon (3,7 kW) = Fáza (1) x Napätie (230 V) x Prúd (16 A) = 3 680 W = 3,68 kW
Nabíjací výkon (3 fázové zapojenie do hviezdy)
Nabíjací výkon (11 kW) = Fázy (3) x Napätie (230 V) x Prúd (16 A) = 11 040 W = 11,04 kW
Pokiaľ chceme využiť nabíjaciu stanicu s maximálnym výkonom 22 kW budeme potrebovať 3 fázové zapojenie a maximálny prúd 32 A.

Doba nabíjania
Veľmi zjednodušene môžeme dobu nabíjania vypočítať vydelením kapacity batérie elektromobilu a nabíjacieho výkonu nabíjacej stanice.
Napr. pro Tesla Model S s kapacitou 85 kWh / 22 kW = 3,9 hod.
Počas procesu nabíjania, ale nie je výkon nabíjania konštantný. K teoretickému výpočtu je potrebné pripočítať aspoň pól hodinu.
Doba nabíjania (4,5 h) = Kapacita batérie (85 kWh) / Nabíjací výkon (22 kW)

Dojazd
Pre výpočet dojazdu delíme kapacitu batérie spotrebou elektromobilu a vynásobíme číslom 100.
Netreba však pozabudnúť, že ide o teoreticky vypočítanú hodnotu. Skutočný dojazd je závislý na štýle jazdy, použití ďalších spotrebičov (rádio, klimatizácia…) a na prevádzkových podmienkach (najmä vonkajšia teplota).
Dojazd (469 km) = Kapacita batérie (85 kWh) / Spotreba (18,1 kWh / 100 km) x 100

Používané výrazy vo svete nabíjacích staníc – Slovník užitočných pojmov

Inteligentná nabíjacia stanica
Inteligentná nabíjacia stanica je vybavená komunikačným rozhraním, ktoré umožňuje nabíjaciu stanicu pripojiť k riadiacej jednotke, ktorá môže monitorovať a riadiť proces nabíjania, logicky monitorovať a riadiť viac staníc v jednom vozovom parku (parkoviská supermarketov a pod.), pripojiť k fotovoltaickej elektrárni a taktiež zaistiť fakturačné služby. Bežne sú používané rozhrania Ethernet, WLAN, RS485 apod.

Protokol OCPP
OCPP (Open Charge Point Protocol) je otvorený komunikačný protokol používaný ako štandard pre riadenie komunikácie medzi nabíjacou stanicou a back-end systémom, so zameraním na monitoring a účtovanie.

Identifikácia RFID
Identifikačné karty RFID sa používajú k ochrane nabíjacích staníc pred zneužitím. Iba majitelia s nastavenou RFID kartou pre nabíjaciu stanicu ju môžu používať. Pred vlastným procesom nabíjaní sa musí užívateľ identifikovať priložením tejto bezkontaktnej karty ku čítačke integrovanej v nabíjacej stanici.

Komunikácia PLC
PLC (power line communication) môže byť použitá pre digitálnu komunikáciu medzi nabíjacou stanicou a elektromobilom. Dáta sú odosielané prostredníctvom nabíjacieho káblu vo forme vysokorýchlostných signálov. Ich cieľom je vytvoriť bezpečné a vysoko výkonné dátové pripojenie pre autorizáciu, stavové otázky, riadenie nabíjania a ďalšie funkcie.

Kategória IP
Stupeň krytia IP (Ingress Protection) udáva podmienky prostredia, v kterom je možné nabíjaciu stanicu používať. Väčšina nabíjacích staníc je vhodná aj pre vonkajšie použitie. Prvé číslo označuje stupeň ochrany stanice proti vniknutiu cudzích telies, druhé číslo udáva úroveň ochrany proti vode. Nabíjacia stanica napr. má stupeň krytí IP44.

Kalibrovaný elektromer
Všetky elektromery, ktoré majú byť použité pre fakturovanie spotreby elektrickej energie, musia byť kalibrované pred uvedením do prevádzky.

Nabíjací konektor
Časť nabíjacieho káblu, ktorá je zapojená do nabíjacieho vstupu elektromobilu, sa nazýva nabíjacím konektorom. Na druhom konci nabíjacieho káblu režimu 3 je konektor, ktorý sa zapojí do zásuvky v nabíjacej stanici.

Typy nabíjacích káblov a zásuviek

T1 (TYP 1)
Štandard, ktorý sa používa najmä v USA a v Japonsku a pri elektromobiloch v týchto krajinách vyrobených. Jedná sa o jednofázové zásuvky s maximálnym výkonom 7,4 kW (230 V, 32 A).

T2 (TYP 2)
Zásuvka Typ 2 „Mennekes“ je od roku 2014 štandard v EU. Jedná sa o 3-fázovou zásuvku s výkonom až 22 kW (230V, 3x 32 A).

T3 (TYP 3)
Tento typ zásuviek má posuvné ochranné kolíky a je pripravený na „Vehicle to Grid – V2G“. Umožňuje využívať elektrickú energiu uloženú v elektromobiloch, aby podporovala elektrickú distribučnú sieť v prípade obdobia so špičkovou spotrebou, alebo ako núdzový zdroj.

CCS COMBO 2
Zásuvka CCS je vylepšená verzia zásuvky T2 s dvoma ďalšími výkonovými kontaktami pre účely rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom (DC).

CHADEMO
Rýchlonabíjací systém vyvinutý v Japonsku, ktorý umožňuje rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom (DC).

TESLA SUPERCHARGER
Tesla pre svoje rychlonabíjacie stanice používa upravenú verziu zásuvky T2 Mennekes. To umožňuje nabitie Modelu S na 80% kapacity v priebehu 30 minút.

Ako dlho sa bude elektromobil nabíjať?
Všeobecne záleží na kapacite a stave nabitia batérie, no taktiež na nabíjacej stanici, z ktorej budeme nabíjať. Rýchlonabíjacia stanica 50kW (DC) nabije väčšinu elektromobilov na trhu v trvaní 15–45 minút pričom nezáleží na rýchlosti palubnej nabíjačky elektromobilu.

Rýchlosť nabitia pri štandardných nabíjacích staniciach (AC) záleží hlavne na palubnej nabíjačke elektromobilu. Pokiaľ nabíjam napr. BMW i3, ktorý má kapacitu batérie 42,5 kWh a palubnú nabíjačku na 11kWh a batérie mám na nule a nabíjam z 22kW AC nabíjačky, tak budem nabíjať max. rýchlosťou 11kW za hodinu a batériu tak nabijem za cca. 4 hodiny.

Na čo netreba zabudnúť pri inštalácii nabíjacej stanice?

1.) Nabíjaciu stanicu je potrebné pripojiť samostatným káblom. K ističu, ku ktorému je pripojená nabíjacia stanica, by nemali byť pripojené žiadne ďalšie spotrebiče ako napr. garážové zásuvky, svetlá, práčka a pod.

2.) Káble musia byť dostatočne dimenzované podľa požadovaného príkonu. Pokiaľ je nabíjací prúd do 16 A odporúčame použitie káblu s prierezom 2,5mm2. Pre 3 fázové nabíjanie s výkonom 11-22 kW je potrebná inštalácia 5 žilového kábla. Vhodnosť prierezov káblov pre požadovaný príkon, vzdialenosť a uloženie káblov je vhodné konzultovať s odborne vyškoleným elektrikárom – revíznym technikom, túto službu Vám samozrejme taktiež vieme poskytnúť vrámci celého balíka ponúkaných služieb.

3.) Je potrebné inštalovať vhodný prúdový chránič do obvodu nabíjacej stanice. Prúdový chránič je zariadenie, ktoré zabezpečuje obsluhu pred úrazom elektrickým prúdom. Minimálne je potrebné pre správne a bezpečné pripojenie dobíjacej stanice použiť prúdový chránič typu A. Dimenzovanie prúdového chrániča konzultujte s odborne vyškoleným elektrikárom – revíznym technikom.

4.) Ochrana kábla pred preťaženým a skratom použitím správne dimenzovaného ističa. Istič zabezpečuje, že obvod je prerušený, pokiaľ káblom preteká vysoký prúd, alebo sa dostane do skratu. Okruh, v ktorom je zapojená nabíjacia stanica by mal mať vlastní istič. Výrobcovia nabíjacích staníc odporúčajú použitie ističa s vypínacou charakteristikou typu C. Hodnota ističa musí byť v dimenzovaná s menovitým prúdom podľa požadovaného výkonu. Inštaláciu by mal vykonať iba kvalifikovaný zaškolený elektrikár.

ADRESA

SUNMONT s.r.o.
Galovany 87
032 11 Galovany - Svätý Kríž
okr. Liptovský Mikuláš
Slovensko

TEL. ČÍSLO

+421 907 341 249

© NabijaciaStanica.sk

ADRESA

SUNMONT s.r.o.
Galovany 87
032 11 Galovany - Svätý Kríž
okr. Liptovský Mikuláš
Slovensko

TEL. ČÍSLO

+421 907 341 249

© NabijaciaStanica.sk